Lars är en resultatinriktad internationell marknadsföringsexpert med 30 års erfarenhet av strategiskt varumärkesarbete med fokus på att driva tillväxt och vinna marknadsandelar både inom B2B- och B2C.
Lars har i över 25 år ingått i företagsledningar och arbetat internationellt som chef, varav 15 som CMO inom teknikindustrin.
Lars har lång operativ erfarenhet vad gäller företags- och varumärkesstrategiskt arbete inklusive ansvar för områden såsom market intelligence, produkt-, partner- och slutkundsmarknadsföring samt företags- och hållbarhetskommunikation.
Lars utmärker sig bland annat genom sin förmåga att ha en holistisk syn och att sammanjämka det strategiska och det operativa.
Lars har lång operativ erfarenhet från både lokala, regionala och globala marknadsföringsbefattningar i internationella koncerner. Dessutom har han gedigen erfarenhet av att leda globala marknadsföringsteam och brinner för internationell organisationsutveckling.
Allt med målsättningen att implementera innovativa marknadsföringsinitiativ för att nå uppsatta mål för att samtidigt främja ett ständigt lärande för både grupper och enskilda medarbetare.
Lars är ursprungligen civilekonom med marknadsinriktning kompletterad med utbildning inom företagsledning och bolagsstyrning genom bl a. IFL, EFL och Styrelseakademin.
Karriären började som trainee inom Unilever Sverige med olika befattningar inom sälj och marknad för att därefter bli marknadskommunikationsansvarig för Västeuropa inom Ericsson Mobile Communication (sedermera SonyEricsson). Lars har därefter bl a. haft globala marknads- och kommunikationsroller i förpackningsbranschen (ÅR Carton) en internationell kemikoncern (Bona). De senaste 15 åren har han verkat som CMO på Axis Communications som är världsledande inom professionella lösningar för videoövervakning.