Patrik Fogelström

Senior Partner
I mer än 30 år har Patrik arbetat i (internationellt) ledande befattningar med både nystartade- och multinationella företag.

I mer än 30 år har Patrik arbetat i (internationellt) ledande befattningar med både nystartade- och multinationella företag, i både B2B- och FMCG-miljöer, och nyligen också i ett statligt sammanhang.

 

Hans långa erfarenhet som VD har gett honom en stark kommersiell bakgrund, strategisk känsla, leda/utveckla affärsprocesser och omfattande ledarskapserfarenhet.

 

Det faller sig naturligt för Patrik att förstå helheten, skapa och implementera strategiska planer, hitta kreativa lösningar och utveckla organisationer som effektivt kan uppnå de uppsatta målen.

 

Det senaste uppdraget involverade en Senior Advisor-roll inom ett internationellt government-to- government -projekt för att transformera sjukvårdssystemet i Saudiarabien. Uppdraget innebar bland många uppgifter att kartlägga och utveckla Projektledningskontor, relaterade till hälsodepartementet i Saudiarabien, i samarbete med Skåne Care AB. Dessutom var han tillförordnad chef för Kultur, Kommunikation och Förändringsledning på Health Holding Company i Riyadh, Saudiarabien.

 

Under sin tid på Elopak AB, en internationell leverantör av pappersbaserade förpackningslösningar för flytande livsmedel, arbetade han som VD för den svenska marknaden och chef för Affärsutveckling & Nya Marknader på global nivå (t.ex. Egypten, Iran och U.A.E.).

 

Tidigare har han även arbetat för PZ Cussons International som är ett 150 år gammalt Fast-Moving Consumer Goods-företag med ledande varumärken i främst England, Polen, Grekland, Afrika, Australien och Asien. Patrik var baserad på huvudkontoret i Manchester, England och var medlem av den Operativa Styrelsen som rapporterade till CEOn. Han var också styrelseledamot i ett Joint Venture med Haier (Kina), världens största tillverkare av vitvaror.

 

En av Patriks längsta arbetserfarenheter har varit inom B2B-branschen med flera internationella uppdrag, t.ex. VD för Tetra Pak i flertalet länder bl.a. i Mellanöstern, Europa och Afrika. Under dessa år låg fokus främst på att bygga starka, vinnande organisationer med målet att aggressivt påskynda utvecklingen av marknader och kundrelationer.

Läs mer